پرداخت مطالبات پیمانکاران شهرداری مشهد با همکاری بانک شهر | ۵۹ دستگاه اتوبوس وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود دعوت شهردار مشهد مقدس از مردم برای حضور باشکوه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ روایتی گرم از کوره‌های قدیمی آجرپزی مشهد که این شهر را ساختند دعوت شورای اسلامی شهر مشهد مقدس برای حضور پرشور در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اعمال‌قانون ۲۳۰۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۲ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۱۴ تیر ۱۴۰۳) گلایه ساکنان محله پنجتن مشهد از جولان موتورسیکلت‌ها در بوستان‌ها پنجمین جشنواره قلم در مشهد برگزار می‌شود مشهد شهر پیشگام در انتشار اوراق مشارکت ترافیک سنگین در کوثر، خیام و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۴ تیر ۱۴۰۳) اعزام بیش از ۳۳ هزار نیروی کارگری در مشهد به پروژه‌های شخصی توسط ایست‌کار‌ها هوای کلانشهر مشهد امروز آلوده است (۱۴ تیر ۱۴۰۳) راه اندازی ایستگاه ویژه غواصی و کار در اتفاع آتش نشانی مشهد آغاز کار ستاد دهه آخر صفر شهرداری مشهد با محوریت خدمت رسانی به زائران قرائت میثاق‌نامه خدمت ۱۷۰۰ دانش‌آموخته علوم پزشکی در حرم امام‌رضا(ع) بایدو فرصتی که زائران از آن سهمی ندارند شهردار مشهد خبر داد: اجرای عملیات تراش و روکش آسفالت بولوارهای نامجو و ارشاد شهروند خبرنگار | نمایی از پارک ملت مشهد ( ۱۳ تیرماه ۱۴۰۳ ) نجات فضای سبز مشهد با آب خاکستری | فضای سبز یاری‌گر منابع آبی
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

ساختار مدیریت شهری

  • کد خبر: ۱۰۵۶۹۴
  • ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
ساختار مدیریت شهری
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

به گزارش شهرآرانیوز؛ یکی از مسائل چالشی پیش روی مدیریت شهری در کشور، تورم نیروی انسانی و ساختار‌های بزرگ، ناکارآمد و با تشریفات گسترده اداری است؛ مقوله‌ای که در کلان شهر‌ها پاشنه آشیل فرایند خدمت رسانی شهرداری‌ها شده است.

هرچند در سال‌های اخیر نهاد‌های مطالعاتی وزارت کشور به منظور یکسان سازی و اصلاح ساختار در مدیریت شهری اقداماتی انجام داده اند، همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب، فاصله بسیاری پیش رو داریم.

شاید همین مسئله یکی از عوامل مهم نارضایتی مراجعه کنندگان و دریافت کنندگان خدمات شهرداری هاست که همواره با نظام اداری غیرچالاک و گسترده مدیریت شهری مواجه می‌شوند و با پیچیدگی فراوان به مطالبات آن‌ها پاسخ داده می‌شود. تغییرات گسترده ساختار در شهرداری‌ها آن هم با رویکرد افزایش دوایر سازمانی، سبب شده است با تغییرات دوره‌های مختلف شورا‌های اسلامی طی چندین سال، هم بار تکفل انسانی شهرداری‌ها چندبرابر افزایش یابد و هم اصول علمی و منطقی سازمان دهی و تشکیلات و روش‌ها مخدوش شود، لذا ضرورت دارد این مهم به عنوان اولویت اصلاح نظام اداری شهرداری‌ها محل توجه وزارت کشور و شورا‌های اسلامی قرار گیرد.

علاوه بر علاقه مندی ناخودآگاهی که برای توسعه نظام اداری دربین دست اندرکاران امور به وجود دارد، یکی دیگر از دلایل این اتفاق، نداشتن آگاهی کافی برای اصلاح فرایندهاست.

گاهی فراموش می‌شود که قبل از اصلاح ساختار می‌توان از ظرفیت‌های مختلفی همچون بازنگری در نقش ها، اصلاح فرایند‌ها و رویکردها، غنی سازی و چرخش شغلی و سایر مسائل اثبات شده علمی برای بهبود امور بهره گرفت، لذا مستقیم به سمت اصلاح ساختار می‌رویم و قبل از اینکه اجازه بدهیم چرخه عمر طبیعی ساختار سازمانی طی و قابلیت آن ارزیابی شود، ساختار جدیدی ایجاد می‌کنیم که تمام روند‌ها و فعالیت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تمرکز فزاینده جمعیت در مناطق شهری و رشد روزافزون شهرنشینی حاصل از مهاجرت، مشکلات بسیاری را در خدمات رسانی مناسب به شهروندان به وجود آورده است. در این بین، نقش مدیریت شهری درقالب یک نهاد مدیریتی فراگیر و کارآمد در رفع مشکلات و نیاز‌های روزافزون شهروندان، اهمیت فراوانی دارد.

برای تحقق این امر، نیاز به سازمانی چالاک و هوشمند است که بتواند خود را با اقتضائات محیطی هماهنگ سازد و به نیاز‌های مراجعان خود در کمترین زمان و با بهترین سطح کیفی خدمات بدهد. برای افزایش اهمیت یک موضوع یا یک هدف، همواره لازم نیست ساختاری با همان نام در تشکیلات مدیریتی ایجاد شود، بلکه در بسیاری مواقع باید با رعایت مصالح و منافع سیستم، روند عملیاتی و فرایندی، بهینه سازی و مطابق با نیاز اصلاح شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->