تونل سرد در مسیر زائران پیاده امام رضا(ع) ایجاد می‌شود کرسی «دشمن‌شناسی در قرآن» در حرم مطهر رضوی برگزار شد ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام سجاد(ع) + جزئیات مشهد میزبان «یادواره شهدای جامعه اطلاعاتی» + ویدئو بزرگداشت چهل و سومین سالگرد شهادت شهید کامیاب در مشهد برگزار شد قیمت و زمان عمره ۱۴۰۳ مشخص شد؟ ثبت‌نام بیش از ۵۵ هزار زائر خراسانی برای پیاده‌روی اربعین (۸ مرداد ۱۴۰۳) مراسم اختتامیه مرحله استانی جشنواره ملی «فعالان دفاع‌ مقدس و مقاومت در فضای مجازی» در مشهد برگزار شد + فیلم دومین سوگواره مذهبی‌معنوی «نوای ارادت» در مشهد آغاز شد | مشارکت بیش از ۳ هزار نفر در نخستین سوگواره فروش ارز اربعین آغاز شد (۸ مرداد ۱۴۰۳) درباره فلسفه ساخت حرم و گنبد و بارگاه برای اهل‌بیت (ع) پای زیارت | علیرضا اکرامی به لطف خادمی حرم مطهر، بانی زیارت سالمندان و معلولان محله خود شده است آمادگی آستان قدس رضوی برای ارائه خدمات به زائران اربعین در داخل و خارج مرزها آمادگی حرم مطهر رضوی برای میزبانی از زائران پیاده دهه پایانی ماه صفر سوغات مشهد با نمادسازی زیارت، هویت شهر را بازنمایی می‌کند آغاز‌به‌کار دومین مدرسه تابستانی «دارالعلم» با پیام آیت‌الله مکارم‌شیرازی (۶ مرداد ۱۴۰۳) ثبت نام هشتمین رویداد مجازی «بی نهایت» ویژه دهه هشتادی‌ها آغاز شد حسینی‌نژاد، قاری مشهدی، نفر سوم مسابقات قرآن روسیه شد
سرخط خبرها

تونل سرد در مسیر زائران پیاده امام رضا(ع) ایجاد می‌شود

  • کد خبر: ۲۴۱۹۷۳
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴
تونل سرد در مسیر زائران پیاده امام رضا(ع) ایجاد می‌شود
امسال به‌دلیل گرمای شدید هوا و تقارن روز‌های گرم مرداد با ایام ماه صفر، مسئله پیشگیری از گرمازدگی برای کاروان‌های پیاده راهی مشهد، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به گزارش شهرآرانیوز، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌رضوی در گفت و گو با ما اعلام کرد: از یک ماه پیش برنامه‌ریزی‌ها شروع شده است و اقداماتی در این زمینه در دست اجراست.

علی منیری یکی از این اقدامات را طرح و ایجاد تونل سرد در مسیر زائران اعلام کرد و افزود: با کمک واحد داوطلبان جمعیت هلال‌احمر خراسان‌رضوی به‌دنبال فراهم کردن ساز‌و‌کار‌هایی هستیم که بتوانیم در مسیر پیاده‌روی، تونل سرد ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه این تونل‌ها با همکار‌های برخی ارگان‌های استان مانند اداره‌کل راه‌و‌شهرسازی، راهداری و آب منطقه‌ای ایجاد می‌شود، بیان کرد: انجام این کار فواید بسیاری برای زائران دارد؛ البته با فواصلی که به تأیید دانشگاه علوم‌پزشکی نیز برسد و از طرفی، چون عملیات تونل سرد به‌صورت مه‌پاشی انجام می‌شود، آب زیادی مصرف نخواهد شد.

۳ محور اصلی در مسیر زائران پیاده

وی افزود: سه محور اصلی داریم که جاده تهران به سمت سبزوار و نیشابور است و تقریبا تجمعات اصلی در مسیر نیشابور و به‌ویژه از اواسط مسیر است. محور دیگر قوچان از مسیر خراسان شمالی است و محور سوم سرخس است. از پزشکان عضو شبکه بهداشت و درمان خواسته‌ایم که نیاز‌ها را در این محور‌ها اعلام کنند و شبکه بهداشت نیز بررسی کند که مسافران برای پرهیز از گرمازدگی، بعد از چندکیلومتر پیاده‌روی، از تونل سرد عبور کنند.

منیری درباره فواصل ایجاد این تونل نیز بیان کرد: وقتی زائر به‌طور میانگین بین چهل دقیقه تا یک ساعت پیاده‌روی کرد، بهتر است در مسیری حدود پنجاه تا صد متر از این تونل عبور کند تا بدن به وضعیت ثابت و خوبی برسد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌رضوی با بیان اینکه الگو‌های مختلفی در این زمینه در ایران و در عراق پیاده شده است، تصریح کرد: مثلا در محدوده‌ای کولرگازی گذاشته شده بود که پزشکان این مسئله را رد و اعلام کردند این کار باعث می‌شود بدن فرد از یک وضعیت گرم وارد یک محیط سرد و دچار شوک شود. سیستم ایمنی در این شرایط مستعد بیماری می‌شود. بهترین شیوه این است که از سایبان و مه‌پاش استفاده شود که دمای هوا حدود هفت تا هشت درجه کمتر شود و افت دما ناگهانی نباشد.

وی خاطرنشان کرد: جمعیت هلال‌احمر اعلام کرده است که زیرساخت را در این زمینه تأمین می‌کند و استاندارد‌ها نیز توسط علوم‌پزشکی تعیین می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->