علی صمدی جوان/شهرآرانیوز، در روزهای گذشته برخی مدارس با ارسال پیامک به والدین یا دانشآموزان، خواستار حذفنکردن سامانه شاد از گوشیهای هوشمند آنان شدند. این در حالی است که بنا به اظهار برخی والدین، فرزندان آنان هیچ بهرهای از فضای آموزشی شاد نبردهاند و آموزشها در پیامرسانهایی مانند تلگرام انجام میشود.
قاسمعلی خدابنده، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در واکنش به این موضوع به شهرآرانیوز گفت: ارسال چنین پیامکی از سوی همکاران ما مورد تأیید است و دانشآموزانی که سامانه شاد را در گوشی خود دارند، نباید آن را پاک کنند.
وی ادامه داد: فرایند ارزشیابی آموزگاران به پایان نرسیده است و از آنجا که مبنای ارزشیابی برای اداره کل، همین سامانه است، لزوم استفاده از این سامانه توصیه میشود.
خدابنده در پاسخ به اینکه آیا تمام خانوادهها این سامانه را نصب کردهاند یا خیر، گفت: بیشتر خانوادهها این سامانه را نصب کردهاند و در نقاطی که مشکل برقراری اینترنت وجود داشته است، از سایر امکانات آموزشی همچون رسانه ملی استفاده شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش در واکنش به این مسئله که هیچ امتحانی در این سامانه انجام نمیشود و همه موارد در تلگرام انجام میشود، تصریح کرد: تأکید ما به همکارانمان استفاده از سامانه شاد است و در صورتی که بستر اینترنت دچار مشکل شده باشد و سرعت معمول را نداشته باشد، پیامرسانهای داخلی وظیفه انتقال آموزشها را خواهند داشت.
خدابنده به حجم سرفصلهای آموزشی تاکنون اشاره کرد و گفت: براساس بودجهبندی آموزشی، ۸۰ درصد محتوای تحصیلی دانشآموزان تا پیش از عید تدریس شده است و مبنای امتحانات پایان ترم تمام مقاطع یا ارزشیابی آنان، همان ۸۰ درصد خواهد بود.
وی امکان تکرار سال تحصیلی جاری را رد کرد و تصریح کرد: این مسئله باید در سطح ملی تصمیمگیری شود و احتمال آن را نمیدهیم. فقط درباره ارزشیابی دانشآموزان مقطع ابتدایی بهویژه پایه اول، حساسیتها در فرایند ارزشیابی بیشتر خواهد بود.
خدابنده به ضرورت مرور آموزشهای امسال در سال تحصیلی آینده اشاره کرد و گفت: رسم بر این است که دانشآموزان در ۴ هفته ابتدایی هر سال تحصیلی جدید، ضمن آموزش دروس نسبتا راحتتر، مروری بر نکات آموزشی پایه قبلی خود نیز داشته باشند تا عقبافتادگیهای سال تحصیلی جاری جبران شود.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی به امتحانات مدارس استثنایی هم اشاره کرد و گفت: دانشآموزان استثنایی مانند دانشآموزان مدارس عادی، فرایند ارزشیابی خواهند داشت و امتحانات پایههای نهم و دوازدهم آنان حضوری برگزار خواهد شد. فقط امتحانات دانشآموزان کمتوان ذهنی در تمام پایهها بهصورت غیرحضوری برگزار خواهد شد.