صدای انفجار در زنجان ناشی از چه بود؟ مسمومیت مادر و کودک با گاز مونوکسید در تهران علت فوت ناگهانی دانش‌آموز ایلامی در حال بررسی است چه بیمارانی نمی‌توانند به حج تمتع اعزام شوند؟ رئیس سازمان نظام پرستاری کشور: کمبود نیرو یکی از موانع اصلی ارتقای کیفیت خدمات پرستاری است آمار نگران کننده طلاق در ۶ ماه نخست امسال و واکنش سازمان ثبت احوال به آن کنترل تخلفات مرتبط با پلاک خودرو‌ها ادامه دارد | ثبت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تخلف مربوط به پلاک از ابتدای سال ۱۴۰۴ بررسی عامل انباشت آلاینده‌ها در هوای کلانشهر مشهد | احتمال تعطیلی فردا (۴ آبان ۱۴۰۴) قوت گرفت؟ توصیه‌های عملی و قابل استفاده برای گفتن «ببخشید» | هنر عذرخواهی کردن هشدار متخصص قلب و عروق درباره تأثیر سرمای هوا بر سلامت قلب چراغ روشن هنگام شب، فاجعه‌ای برای قلب است الحاق ۶ هواپیما به ناوگان هوایی کشور طی سال ۱۴۰۴ اعتراف سارق سابقه‌دار به ۲۲ فقره سرقت از انباری‌های مجتمع‌های مسکونی در بولوار رسالت مشهد (۳ آبان ۱۴۰۴) آب نوشیدن یک پلنگ از آبشخور در ارتفاعات دنا + فیلم صدور حکم قطعی برای قاچاقچیان ۲۷ میلیون لیتر سوخت گازوئیل در هرمزگان کاهش تعداد دانش‌آموزان اتباع در کلاس‌های درس پایتخت استفاده از کتاب‌های کمک‌آموزشی تجاری در مقطع ابتدایی ممنوع است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (شنبه، ۳ آبان ۱۴۰۴) | فعلاً خبری از بارش باران نیست مصدومیت ۱۱ نفر در تصادف زنجیره‌ای کمربندی مشهد - قوچان بازداشت موقت پژمان جمشیدی نقض شد + فیلم خواص پاپایا برای مردان و زنان این ماده غذایی می‌تواند خطر سکته را کاهش دهد اجرای برنامه ملی کنترل پوکی استخوان در ۵ دانشگاه علوم پزشکی کشور (۳ آبان ۱۴۰۴) بازگشت به خانه با  حمایت مشاوران پلیس مشهد | پایان کابوس‌های ویدا توضیحات مدیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر درباره کشت خشخاش در ایران بیشترین آمار تصادفات مربوط به عابران ۵۰ سال به بالا است + فیلم ۵ غذایی که نباید در ظروف پلاستیکی نگهداری کنید ۱۰ میوه بسیار مفید برای سلامت روده‌ها و دستگاه گوارش آغاز مهلت ثبت‌نام آزمون دکتری سال ۱۴۰۵ از فردا (یکشنبه، ۳ آبان ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

کرونا به‌مثابه یک متغیر فرهنگی‌اجتماعی

  • کد خبر: ۳۵۰۷۰
  • ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۱
کرونا به‌مثابه یک متغیر فرهنگی‌اجتماعی
عباس محمدیان - رئیس‌سازمان‌بسیج رسانه‌خراسان‌رضوی
کرونا را فراتر از یک ویروس بیماری‌زا، بلکه باید به‌عنوان یک متغیر بزرگ و مؤثر در حوزه‌های گوناگون بهداشتی، فرهنگی، معرفتی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی و امنیتی نگاه کرد؛ متغیری که خیلی از مؤلفه‌های ثابت را هم زیرورو کرده است. جامعه هم البته در مواجهه با این ویروس نوپدید خود را به‌سرعت به‌روزرسانی و رفتار خود را با شرایط جدید متناسب کرد. این متناسب‌سازی رفتاری باعث شد که از رهگذار این «آفت» به‌نوعی «عافیت» هم برسیم. این درست که ویروس به‌ذات خود آلوده‌کننده و بیماری‌آفرین است، اما منشور‌های رفتاری و قرارداد‌های بهداشتی باعث شد که بسیاری از دیگر بیماری‌ها، با سپر بهداشتی و پیشگیرانه مواجه شوند و فرصت عرض‌اندام نیابند. حساسیت مضاعف، مردم را به‌رعایت نظافت فردی و جمعی سوق داد تا به‌فهمی تازه از «النظافه من الایمان» برسیم؛ ایمانی که نظافت، نظم و نسق را لازمه زندگی انسان و برهم‌خوردن این قاعده را با نابه‌سامانی در زندگی مساوی می‌داند. این نوخوانی حدیثی در زندگی به حوزه بهداشت محدود نماند، بلکه جامعه با مفاهیم غریب‌مانده دیگری هم دیدار تازه کرد؛ چون «مواسات» که خط تمیز اخلاق دینی از دیگر گونه‌های اخلاق انسانی شد و عیار بالاتر خود را به‌نمایش گذاشت؛ چه اگر اخلاق همراه و دستگیر انسانی با کمک‌رسانی به‌همنوعان، طلای ۱۸ عیار را به‌میدان آورد، اخلاق دینی‌انسانی که میراث رسول خدا (ص) و فلسفه بعثت ایشان بود، با غمخواری در دستگیری و تکریم در امداد و دلداری در نوع‌دوستی، طلای ۲۴ عیار و خالص را به‌جامعه معرفی کرد تا با مؤلفه‌ای در تراز احسان آشنا شویم و مردمی را ببینیم که «کار خوب» را به «خوب‌ترین» شیوه انجام می‌دهند. به‌دیگر عبارت، اگر دیگران کار خوب انجام می‌دهند به‌هر شکل، اینان کار خوب را به بهترین شیوه به‌انجام می‌رسانند. اگر بخواهیم معادل‌سازی فقهی هم برای این رفتار اخلاقی داشته باشیم، می‌توانیم کمک به دیگران را در قالب عبادات در ۲ نوع توصلی و تعبدی ببینیم. در واجبات توصلی، قصد قربت شرط نیست، مثل نجات‌دادن فرد غریق. همین که برای نجاتش اقدام شود، نتیجه حاصل است، اما در برخی عبادات و واجبات، فرد مکلف، نگاهی فراتر از نتیجه مستقیم و عینی مد نظر دارد و با قصد قربت آن را انجام می‌دهد. از باب اینکه در مثل مناقشه نیست، من رفتار اخلاقی‌دینی ناظر به مواسات را پرتوگرفته از تعبدیات می‌دانم که فقط ایفای نقش اجتماعی نمی‌کند، بلکه در کنار ایفای این نقش در سطح عالی، باعث تعالی اخلاقی و معرفتی فرد کمک‌کننده هم می‌شود. باری، کرونا در حوزه فرهنگ فردی و جمعی ما پیامد‌های نمایانی داشت و دارد که اگر بدان متخلق شویم و این رفتار به ملکه نفسانی تبدیل شود برای مردم، آن وقت به نتیجه خوبی خواهیم رسید که از دل یک اتفاق بد ظهور می‌کند. این نیز می‌تواند ما را به‌فهم تازه از «ان مع العسر یسرا» برساند که گشایش همپای سختی‌ها می‌آید، نه بعد از سختی‌ها. ما در کوران ترک‌تازی کرونا به گسترش اخلاق نوع‌دوستی رسیدیم. در اوج بیماری، امتداد پهلوانی اسطوره‌ای ایرانیان را در شکوه نقش‌آفرینی پزشکان و کادر درمان دیدیم. ما کرامت و بخشندگی مردم را در فصل کوچک‌ترشدن سفره‌ها تجربه کردیم و... این خود تجسم «ان مع العسر یسرا» است. با این نگاه است که می‌توان متغیر‌های پیامد کرونا را به عامل تغییر برای بهترشدن زندگی تبدیل کرد. دنیا، همه دنیا که امروزه پهنه عمل کروناست نیز اگر با این رویکرد رفتار خود را تنظیم کند، قطعا نسبت به قبل از کرونا از زیبایی‌های بیشتری برخوردار خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->