بوستان خطی اسماعیل آباد در آستانه بهره‌برداری | افزایش ۷۲ هزار مترمربعی فضای سبز مشهد تا ماه آینده  شهردار مشهد مقدس خبر داد: بهره‌برداری از ایستگاه بسیج خط۳ مترو مشهد در دهه فجر ۱۴۰۴ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد: نسخه مازوت کم‌گوگرد برای کاهش آلایندگی صنایع و نیروگاه‌ها + فیلم اضافه‌شدن ۳۰۰ اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشهد (۸ آبان ۱۴۰۴) انصاری: نظام ویژه استاندارد خراسان رضوی تدوین می‌شود | اعطای «نشان ملی زائر» از سال ۱۴۰۵ رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: بهبود ترافیک و توسعه حمل‌ونقل، اولویت شورای ششم است شهردار مشهدمقدس: تقاطع انقلاب اسلامی گره‌گشای ترافیک مناطق جنوبی و مرکزی شهر است + فیلم تکمیل ۱۱ بخش از ۱۲ پروژه ساماندهی تقاطع انقلاب اسلامی مشهد مشهد در وضعیت قرمز آلودگی | امروز نفس‌کشیدن سخت شد! (پنجشنبه، ۸ آبان ۱۴۰۴) مسیر دسترسی بولوار امام‌خمینی(ره) به میدان حافظ در تقاطع غیرهم‌سطح انقلاب اسلامی مشهد بازگشایی شد پایان انتظار و نفس تازه در بولوار شهید فخرایی مشهد | ۵ سال خاک و تاریکی به آسفالت و روشنایی رسید ضرورت تأمین منافع مردم مشهد در طرح بلندمرتبه‌سازی شهر بازگشایی مسیر دسترسی بولوار امام خمینی (ره) به میدان حافظ درتقاطع غیرهم‌سطح انقلاب مشهد پیشرفت ۷۰ درصدی فاز اول بوستان جهانشهر مشهد بازرسان، دیده‌بانان امین خدمت و سلامت اداری کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، برند علمی مشهد در تعامل میان دانشگاه و مدیریت شهری حادثه، مستأجر ساختمان‌های ناایمن شهر | گزارش آخرین وضعیت ۶۵۰ ساختمان ناایمن در بافت شهری مشهد بودجه حفظ و مرمت آثار تاریخی خراسان رضوی کمتر از نیازها | مرمت می کنیم اما به اندازه اعتبار یادمان «رستم و رخش» مشهد به دلیل اجرای پروژه چپ‌گرد شاهنامه جمع شد | نصب مجدد مجسمه پس از اتمام پروژه آلودگی شدید هوای مشهد طی روزهای آینده هم ادامه دارد | هوای امروز شهر، ناسالم برای همه شهروندان (چهارشنبه، ۷ آبان ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

قطار برقی مشهد-تهران در در گیر‌و‌دار مباحث تأمین مالی

  • کد خبر: ۵۶۷۸۶
  • ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
قطار برقی مشهد-تهران در در گیر‌و‌دار مباحث تأمین مالی
مدیرعامل شرکت راه‌آهن کشور: «فاینانسور چینی اعلام کرده است که نمی‌تواند پروژه راه آهن برقی تهران-مشهد را بسازد و قرار شده است آن را با توان و ظرفیت داخلی بسازیم.»
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ پروژه بزرگ احداث قطاربرقی مشهد-تهران که قرار بود طعم شیرین کاهش پنجاه درصدی زمان سفر بین این ۲ شهر را به کام میلیون‌ها زائر بنشاند، پس از ۱۰ سال کش وقوس با درصد پیشرفت فیزیکی «صفر» همچنان در نقطه مانده است؛ موضوعی که مدیرعامل شرکت راه آهن روز گذشته در آخرین اظهار نظر خود در این باره به صورت رسمی آن را تأیید کرد که «فاینانسور چینی اعلام کرده است که نمی‌تواند پروژه راه آهن برقی تهران-مشهد را بسازد و قرار شده است آن را با توان و ظرفیت داخلی بسازیم.»

در اردیبهشت ۹۶ و با اعلام ورود سرمایه گذار چینی به این پروژه و برآورد چیزی حدود ۱۱هزار و ۶۰۰ میلیون یوآن فاینانس خارجی برای تکمیل قطاربرقی مشهد-تهران طی ۲ سال، برخی دغدغه‌ها در زمینه تأمین مالی پروژه مذکور کمی حل وفصل شد؛ این قرارداد در مردادماه همان سال نهایی و بنا شد بعد از اینکه دولت ایران سهم پانزده درصدی خود را در پروژه پرداخت کند، طرف چینی عملیات اجرایی برقی سازی خط آهن مشهد-تهران را آغاز کند که پس از، اما و اگر‌های فراوان دولت توانست سهم ۱۱ هزار میلیارد تومانی خود (۱۵ درصد) در این پروژه را در اسفند ۹۶ تأمین کند.
 
باوجوداین طرف چینی به بهانه‌های مختلف از جمله برجام و مشکلات تحریمی کشورمان از آغاز عملیات اجرایی این پروژه شانه خالی کرد. حالا پس از گذشت ۳ سال درحالی که طبق وعده‌های داده شده باید شاهد فعالیت اولین قطاربرقی بین شهری کشور باشیم، خبر‌ها حاکی از آن است که پروژه قطاربرقی مشهد-تهران با رهاورد ۲ مراسم کلنگ زنی در دولت‌های دهم و یازدهم و بدون پیشرفت فیزیکی همچنان در گیر‌و‌دارمباحث تأمین مالی است.

درهمین راستا مدیرعامل شرکت راه آهن در تشریح سرنوشت و گره‌های موجود در مسیر احداث قطاربرقی تهران-مشهد به خبرگزاری مهر گفت: برای برقی کردن راه آهن تهران-مشهد قرارداد تأمین اعتبار با کشور چین به امضا رسیده بود و چینی‌ها همه اقدامات لازم و صدور مجوز‌ها و تضامین بانکی را صادر کرده بودند.


با توان داخلی می‌سازیم

سعید رسولی افزود: سال گذشته به دلیل مشکلاتی که برای فاینانسور پیش آمد، اعلام کرد نمی‌تواند عملیات اجرایی را آغاز کند. وی اظهار کرد: شرکت سازنده چینی قرار بود علاوه بر تأمین مالی این پروژه از طریق فاینانس، تجهیزات ساخت و ناوگان را نیز تأمین کند و از محل درآمد فروش بلیت، اصل و سود آن را مستهلک کند.
 
معاون وزیر راه ادامه داد: در حال برنامه ریزی هستیم تا عملیات برقی سازی راه آهن تهران-مشهد را با توانمندی داخلی انجام دهیم. وی تصریح کرد: در مرکز جهادی پیشرفت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، کارگروه برقی سازی با حضور بهترین متخصصان حوزه راه آهن و بخش خصوصی تشکیل شده و این موضوع در حال پیگیری است. امیدواریم به زودی عملیات اجرایی برقی سازی راه آهن تهران-مشهد را با تکیه بر توان و تخصص داخلی آغاز کنیم. وی با بیان اینکه همواره از سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای توسعه زیرساخت‌های صنعت حمل ونقل ریلی استفاده می‌کنیم، تأکید کرد: توانمندی‌های داخلی در اولویت شرکت راه آهن است.

مدیرعامل شرکت راه آهن همچنین در توضیح پیشرفت‌های کشور در زمینه فناوری ریلی گفت: به تازگی به فناوری جوش سوزن ریل دست یافته ایم. در این فناوری باید آلیاژ‌های مختلف با یک جوش به هم متصل می‌شد که فناوری بسیار پیشرفته‌ای است و یکی از دلایل وابستگی صنعت ریلی ما به خارج از کشور بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->