مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز چهارشنبه (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیام فرمانده سپاه امام رضا (ع) به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران مهروموم ۱۹ کافه سنتی و کافی‌شاپ در مشهد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیاده‌سازی امکان پرداخت پول با موبایل به جای کارت در ۶ بانک اعلام قیمت تضمینی ۱۲ محصول کشاورزی بازار مسکن همچنان در رکود تعطیلات آخر هفته همچنان یک روز است وزیر صمت: حجم واردات خودرو به حدی بوده که در بنادر جا نداریم | افزایش قیمت خودرو به دلیل نوسانات دیگر بازار است هزار و ۴۱۷ پرونده تخلف تعزیراتی در طرح نوروزی خراسان رضوی تشکیل شد بودجه زیارت برای ۴ شهر زیارتی، تنها ۳۵۰ میلیارد تومان در جلسه خودرویی وزیر صمت با شورای رقابت چه گذشت؟ (۲۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آیا رونق در راه بازار مسکن است؟

  • کد خبر: ۷۹۹۲۸
  • ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
آیا رونق در راه بازار مسکن است؟
تحولات بازار‌ها نشان می‌دهد که برخی بازار‌ها ازجمله مسکن درحال خروج از فاز احتیاط هستند. همین مسئله به گفته فعالان بازار، سبب شده است این روز‌ها بر میزان افرادی که برای پرس وجوی قیمت‌ها به بنگاه‌های املاک مراجعه می‌کنند، افزوده شود.

محسن موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ درحالی که در ماه‌های ابتدایی سال، صبر و انتظار برای مشخص شدن وضعیت انتخابات، سبب شده بود که بازار‌های مختلف وارد فاز احتیاط شوند و رقم معاملات کاهش بیابد، بعد از انتخابات و شروع به کار دولت جدید، تحولات بازار‌ها نشان می‌دهد که برخی بازار‌ها ازجمله مسکن درحال خروج از فاز احتیاط هستند. همین مسئله به گفته فعالان بازار، سبب شده است این روز‌ها بر میزان افرادی که برای پرس وجوی قیمت‌ها به بنگاه‌های املاک مراجعه می‌کنند، افزوده شود.

 

برپایه بررسی ادواری رونق و رکود مسکن، ورود به دوره رونق، ابتدا اثر خود را با تعداد مراجعات به بنگاه‌های املاک نشان می‌دهد. ازسوی دیگر، زمزمه‌های افزایش وام مسکن در هفته‌های اخیر بر روی بازار اجاره تأثیرگذار بوده است. به گفته فعالان بازار، این روز‌ها بر تعداد معاملات مسکن در مشهد افزوده شده است و این مسئله نشان می‌دهد که بازار مسکن در این شهر وارد فاز پیش رونق شده است. فعالان بازار معتقدند که ورود به فاز پیش رونق، می‌تواند سیگنال خوبی برای سازندگان به منظور ساخت وساز بیشتر باشد.

بازار مسکن شب عید، پررونق است

کارشناس بازار مسکن در گفتگو با شهرآرا، با بیان اینکه تحولات بازار از زمان روی کار آمدن دولت جدید نشان می‌دهد که تعداد معاملات مسکن در مشهد افزایش یافته و این بازار وارد فاز پیش رونق شده است، می‌گوید: از اواخر سال گذشته به علت کاهش حجم تقاضای سرمایه‌ای و کاهش قدرت خرید، تقاضای مصرفی مسکن صفر شده و قیمت‌ها در بازار به کف رسیده بود. همین مسئله سبب شده بود بازار مسکن دچار رکود شود، اما اکنون باتوجه به اینکه دولت جدید، بخشی از برنامه‌های خود را رونق ساخت وساز قرار داده است، شاهد ارسال سیگنال مثبت به بازار مسکن هستیم.


محمد سیف الدین می‌افزاید: انتظارات کاهشی در بازار مسکن به نقطه پایان رسیده و موجب شده است که خریداران مردد وارد بازار شوند. ادامه این روند سبب می‌شود در ماه‌های آینده ورود افراد مردد به بازار مسکن بیشتر شود. وی ادامه می‌دهد: معمولا دوره پیش رونق سه تا شش ماه طول می‌کشد. بر این اساس، می‌توان پیش بینی کرد که از شش ماه بعد، بازار مسکن مشهد از فاز پیش رونق وارد فاز رونق شود و برخلاف اسفند ۹۹ که بازار راکدی را تجربه کردیم، اسفند ۱۴۰۰ بازار مسکن رونق خوبی را در مشهد تجربه کند.

 

وی بیان می‌کند: براساس آمار‌های رسمی، میزان تورم مسکن ۱۰ درصد کمتر از تورم کل کشور است و همین مسئله سبب می‌شود افرادی که قصد سرمایه گذاری در حوزه مسکن را دارند، وارد این بازار بشوند.
سیف الدین درباره رفتار سازنده‌های مسکن نیز می‌گوید: سازنده‌ها را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد. گروه نخست افرادی هستند که در سال گذشته با سطح قیمت مصالح ساختمانی آن سال، پروژه ساختمانی تعریف کرده و مشغول به کار شده اند.

 

گروه دوم افرادی هستند که در شروع سال جدید با سطح قیمت افزایش یافته مصالح، ساخت وساز را آغاز کرد ه اند. گروه اول به احتمال زیاد با مشکلی برای فروش روبه رو نمی‌شوند و سود خوبی به دست می‌آورند، اما باتوجه به هزینه جایگزینی، برای شروع پروژه جدید دچار مشکل می‌شوند، بنابراین این گروه از سازنده‌ها واحد‌های تکمیل شده را به بازار عرضه می‌کنند و از تعریف پروژه جدید خودداری خواهند کرد. اما گروه دوم، امید به فروش را با قیمتی که بتواند بخشی از رشد قیمت مصالح را پوشش دهد، از دست نمی‌دهند و با سودی که درمجموع برایشان پذیرفتنی است، در سال آینده یا پایان امسال، مسکن‌های تکمیل شده را می‌فروشند.

تأثیر افزایش وام مسکن بر بازار

صادق عابدزاده، دیگر کارشناس بازار مسکن، در گفتگو با شهرآرا با اشاره به اینکه زمزمه‌های افزایش وام مسکن سبب شده است تمایل برای ورود به بازار افزایش بیابد، می‌گوید: این روز‌ها زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که ممکن است وام مسکن برای تهران به ۴۵۰ میلیون تومان و برای شهر‌های بزرگ به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش بیابد. هرچند این رقم هنوز درمقایسه با میزان نقدینگی لازم برای خرید مسکن در مشهد کم است، همین افزایش می‌تواند سبب رونق بازار مسکن بشود. وی می‌افزاید: افزایش وام مسکن نه تنها امکان ورود بخشی از خانه اولی‌ها به بازار را فراهم می‌کند، بلکه موجب ورود افرادی که قصد ارتقای مسکن خود را دارند، به بازار خواهد شد. ورود این دو جریان به بازار مسکن، کمک خوبی به رونق بازار در ماه‌های آینده می‌کند.


وی با بیان اینکه نشانه‌هایی از رونق بازار مسکن در مشهد وجود دارد، می‌گوید: از بین رفتن انتظار کاهش قیمت مسکن و انتظارات تورمی سبب شده است افرادی که قصد خرید مسکن داشته اند، به بازار ورود پیدا کنند. همین موضوع، بسترساز رونق بازار شده است. آمار‌های رسمی بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد که در ماه‌های اخیر بر میزان معاملات مسکن افزوده شده است. عابدزاده بیان می‌کند: در مرداد امسال، میزان تورم کشور به ۴۳ درصد رسید. درکنار این مسئله نقدینگی نیز در ماه‌های گذشته افزایش یافته است. در چنین شرایطی، بدیهی است که بخشی از این نقدینگی‌ها وارد بازار مسکن شود و به رشد بیشتر خریدوفروش‌ها کمک کند.

 

وی با بیان اینکه برخی در شرایط فعلی به دلیل کمبود نقدینگی به صورت شریکی اقدام به خرید مسکن می‌کنند، می‌گوید: این تقاضا‌ها به قصد سرمایه گذاری است. درواقع کمتر دیده می‌شود افرادی که نیاز مصرفی دارند، به دلیل مشکلات خرید خانه، شریکی اقدام به این کار بکنند. افرادی که نقدینگی دارند، برای حفظ ارزش پول خود سعی می‌کنند به صورت شریکی، خانه‌ای را بخرند تا بتوانند دست کم بخشی از ارزش پول خود را برای آینده حفظ کنند.

وقوع اتفاقات خوب از ۲ ماه دیگر

رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد هم با بیان اینکه رصد معاملات نشان می‌دهد که از دو ماه دیگر اتفاقات خوبی در بازار مسکن روی می‌دهد، می‌گوید: به صورت معمول بازار مسکن مشهد نسبت به تهران با یک یا دو ماه فاصله به تحولات اقتصادی واکنش نشان می‌دهد. باتوجه به اینکه آمار‌ها می‌گوید در تهران، میزان معاملات مسکن افزایش یافته است، این می‌تواند نشانه‌ای باشد که همین اتفاق با فاصله زمانی کمی در مشهد هم روی خواهد داد.

 

علی مرادزاده می‌افزاید: همچنین باتوجه به اینکه همیشه در اسفند بازار مسکن در مشهد رونق می‌گیرد، برپایه تحولات اقتصادی کشور، این پیش بینی را می‌توان کرد که امسال نیز در اسفند شاهد رونق بازار مسکن در مشهد خواهیم بود. وی تاکید می‌کند: اگر در ماه‌های آینده بر میزان اخبار خوب اقتصادی و سیاسی افزوده شود، می‌تواند رونق بازار مسکن را سرعت ببخشد و چنانچه در اقتصاد مسکن تحرک ایجاد شود، اقتصاد بخش‌های زیادی از کشور رونق خواهد یافت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->