شلیک دلخراش مرد فراری به همسرش استطاعت ٩٨درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد کشف جسد دانشجوی دندان‌پزشکی بعد از یک هفته| دو مظنون بازداشت شدند یک کشته و ۶ مجروح بر اثر طوفان زاهدان(۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب کلوپ بازی‌های تصویری متخلف در مشهد دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۷۳ قطعه سکه تاریخی دوره اشکانیان از مسافر قطار (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند چقدر است؟ سردار رادان: اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل نداریم سارق ۴۶ کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان منتظر تعیین تکلیف افزایش حقوق خود هستند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۱ واحد صنفی به‌دلیل فروش مواد مخدر و قرص‌های غیرمجاز در مشهد  آدمکشی جوان ۱۸ ساله به خاطر غرور جوانی در مشهد + عکس آنچه اخلاق عمومی را کارآمدتر می‌کند نگهداری درست پیاز و جلوگیری از جوانه زدن آن + روش‌هایی کاربردی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز اینترنت در روز‌های کنکور قطع نمی‌شود تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات چقدر است؟ قطع انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ | افزایش مالاریا در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته
سرخط خبرها

«زن و خانواده»؛ سرفصل راهبردی در مدیریت شهری مشهد

  • کد خبر: ۹۲۷۴۴
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
«زن و خانواده»؛ سرفصل راهبردی در مدیریت شهری مشهد
سیدحسن سیدی - تحلیلگر مسائل شهری

با توجه به گستردگی، پیچیدگی و درهم‌تنیدگی مسائل شهری، هر روز با شکل جدیدی از معضلات و مشکلات در حوزه مدیریت شهری روبه‌رو هستیم! توفیق نیافتن رویکرد‌های کنونی در حل ریشه‌ای مسائل شهری، معطل ماندن ظرفیت‌های بالقوه فراوان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و از سویی تأکید ویژه رهبر معظم انقلاب بر بازسازی انقلابی در همه لایه‌های مدیریتی، ضرورت تأمل و بازنگری در این رویکرد‌ها و ارتقای ساختار مدیریت شهری را در طراز گام دوم انقلاب صدچندان می‌نماید.

سیاست‌گذاری‌ها حاصل نوع نگاه و تعریفی است که از بافت شهر و عناصر تشکیل‌دهنده آن ارائه می‌شود. از منظر دینی و بومی و براساس سیاست‌های ابلاغی نظام، نهاد خانواده، سلول بنیادین اجتماع و پیکره شهری است. از سویی دیگر، مسئله زن با توجه به نقش محوری و بی‌بدیلش در نهاد خانواده، از یکدیگر جدا نیستند و لازم و ملزوم هم‌اند.

بدین ترتیب، باید گفت پیشرفت و شکوفایی شهر در گرو سرزندگی، نشاط و سلامت نهاد خانواده و سلامت و سرزندگی نهاد خانواده در گرو شکوفایی، طراوت و بالندگی وجود زن است.

حقیقت پیشرفت‌های ظاهری زنان بر ویرانه‌های نهاد خانواده در غرب، کاشتن همان بادی است که فصل درو کردن طوفان آن فرا رسیده و طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، به‌زودی تمدن پوشالینش را مانند کشتی تایتانیک غرق خواهد کرد!

انقلاب‌اسلامی به این انحطاط تاریخی طولانی در این زمینه پایان داد و با بهره‌گیری از ظرفیت بی‌بدیل بانوان، پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای در عرصه‌های گوناگون برای ایران اسلامی رقم زد. رهبر معظم انقلاب در سومین نشست اندیشه‌های راهبردی: «مسئله زن و خانواده برای کشور، جزو مسائل درجه یک است. نقش و سهم بانوان در نظام، یک نقش فوق‌العاده و ممتاز است هم‌چنان که در اصل انقلاب‌اسلامی، نقش بانوان ممتاز بود.

اول کسی که این نقش را فهمید، امام بزرگوار ما بود.»، اما اکنون با ورود انقلاب اسلامی به دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی با انبوهی از کار‌های برزمین‌مانده در حوزه زن و خانواده مواجهیم که تحولی دیگر را در این عرصه، ناظر به اهداف ترسیم‌شده در بیانیه گام دوم انقلاب می‌طلبد.

ایجاد آسایش، آرامش و امنیت روانی و اخلاقی در سنگر خانواده برای امکان حضور بانشاط بانوان در اجتماع، سنگین کردن کفه عدالت در تقسیم امکانات شهری، رفع خلأ‌های قانونی مربوط به حقوق زنان، اصلاح سیاست‌های خانواده‌گریز، تغییر عادات و رسوم سنتى مردسالارانه و ... تنها برخی از این کار‌های برزمین‌مانده است؛

لذا با اطمینان کامل می‌توان گفت موضوع زن و خانواده در حکم زیربنا و جوهره همه ارکان و لایه‌های نظام برنامه‌ریزی شهری از سند چشم‌انداز بیست‌ساله تا برنامه‌های میان‌مدت عملیاتی است و تشکیل «کمیسیون بانوان و خانواده» در جهت‌دهی به همه مصوبات شورای اسلامی شهر و تصمیم‌های مدیران ستادی و اجرایی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

خوشبختانه طرح تشکیل «کمیسیون بانوان و خانواده» هفته گذشته در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اعلام وصول شد. امید است با تصویب این طرح راهبردی با قید فوریت در جلسه آینده شورا، شاهد حرکتی تحول‌آفرین در عرصه مدیریت شهری باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->