آیا سریال «شوگان» فصل دومی هم خواهد داشت؟ تقدیر از دکتر سلمان ساکت، همراه همیشگی مرکز آثار، مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) سریال «مامان اشتباه می‌کند» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش و تکرار «محمد صادقی» بازیگر جنجالی از ایران رفت + عکس حادثه سر صحنه فیلمبرداری برای «ادی مورفی» رادیو، صدای ماندگار است رونمایی از پوستر جدید «سال گربه» + عکس سریال «سووشون» آماده توزیع در شبکه خانگی بازیگران سریال «هشت پا» معرفی شدند کنسرت بی‌کلام «نوای آفتاب» روی صحنه + جزئیات فقدان چشم‌انداز، حلقه مفقوده جشنواره‌های هنری «مست عشق» سینمای ایران را هوشیار خواهد کرد؟ «آپولو» از آمریکا جایزه گرفت حامد بهداد و سحر دولتشاهی با «مفت بر» در راه سینما انتشار فیلم سینمایی «همسر» ویژه نابینایان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ مروری بر جدیدترین سریال‌های تلویزیون پربازدیدترین شبکه تلویزیون در ماه نخست سال ۱۴۰۳ معرفی شد نماهنگ جدید ابوذر روحی رونمایی می شود
سرخط خبرها

گزارشی از نشست «بزم اندیشه» با موضوع مکتب سلیمانی و مقاومت فلسطین

  • کد خبر: ۹۶۱۹۵
  • ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
گزارشی از نشست «بزم اندیشه» با موضوع مکتب سلیمانی و مقاومت فلسطین
بزم اندیشه «مکتب سلیمانی و مقاومت فلسطین» به‌مناسبت بزرگداشت روز غزه با حضور ۳ تن از فعالان فرهنگی ضدصهیونیستی، لیلا مزبوتی، کریستین گیوم و جان جیمز یوبل در مجتمع دانشجویی امام‌رضا (ع) برگزار شد.

افخمی‌راد، زمانی | شهرآرانیوز - بزم اندیشه «مکتب سلیمانی و مقاومت فلسطین» به‌مناسبت بزرگداشت روز غزه با حضور ۳ تن از فعالان فرهنگی ضدصهیونیستی، لیلا مزبوتی، کریستین گیوم و جان جیمز یوبل در مجتمع دانشجویی امام‌رضا (ع) برگزار شد. مزبوتی نویسنده لبنانی- فرانسوی تحلیلگر مباحث سیاسی و سردبیر بخش فرانسوی‌زبان وب‌سایت خبرگزاری «المنار» است و همچنین جان جیمز یوبل، نویسنده و تحلیلگر مباحث سیاسی در حال نگارش کتابی برای سردار سلیمانی است.

کریستین گیوم نیز مستندساز و فیلم‌سازی است که سابقه طولانی در تبلیغ اسلام و محور مقاومت در فرانسه دارد. سردبیری مجله «پیام اسلام» و عضویت در کمیته مسلمانان اروپایی اهل‌بیت (ع) در فرانسه نیز برعهده اوست. وی ارادات خود به سردار سلیمانی را با ساخت فیلمی کوتاه نشان داده است. در این نشست که با محوریت مقاومت فلسطین برگزار شد، این سه فعال ضدصهیونیستی درباره ضرورت معرفی شهید سلیمانی به دنیا و ویژگی‌های شخصیتی ایشان سخن گفته‌اند که در ادامه می‌خوانید.

شخصیت غنی سردار

جان جیمز یوبل، صهیونیست‌پژوه و فعال ضدصهیونیستی آمریکایی در این نشست بیان کرد: اسرائیل فقط یک مسئله منطقه‌ای نیست بلکه موضوع جهانی است و اگر قدرتش افزایش یابد به طور قطع مشکلات دنیا نیز بیشتر خواهد شد. او ادامه داد: مردم فلسطین چاره‌ای جز مقاومت در مقابل رژیم غاصب صهیونیستی ندارند و به نظر هیچ‌گونه سازشی میان مردم فلسطین و اسرائیل رخ نخواهد داد مگر آنکه به جایی برسند که فلسطینی‌ها جایگاه و دست برتری داشته و اسرائیلی‌ها ضعیف شوند تا فلسطینی‌ها بتوانند خواسته‌های خود را اجرا کنند.

این فعال ضدصهیونیستی در پاسخ به این سؤال که چه معیار‌هایی در شخصیت شهید سردار سلیمانی وجود دارد و چگونه باید تکثیر شود، گفت: اگر شهید سلیمانی در مناطق عراق و سوریه حضور پیدا نمی‌کرد و جلوی داعش نمی‌ایستاد به‌طور قطع شاهد قتل‌عام دسته‌جمعی مسلمانان بودیم. جیمز یوبل افزود: سردار مجموعه‌ای از کیفیت‌های شخصیتی بود. فردی که شخصیتی غنی داشت؛ بنابراین ترکیب ویژگی‌های شخصیتی ایشان را باید با یکدیگر دید. او یادآور شد: در سفر‌هایی که به شهر‌های مختلف ایران داشته‌ام خاطراتی از محبت سردار به مردم شنیده‌ام.

به گفته این نویسنده، یکی از کار‌هایی که می‌توانیم انجام دهیم روایتگری و توصیف خصوصیات و خاطرات سردار به مردم و انتشار آن به عنوان الگو در دنیاست. از طریق کتاب نوشتن می‌توان شخصیت ایشان را به جهان معرفی کرد. او با اشاره به کتابی که در حال نوشتن آن درباره سردار سلیمانی به زبان انگلیسی است، توضیح داد: چند هفته‌ای است که شروع به نوشتن کتاب کرده‌ام که به نقش سردار در عراق و سوریه و مبارزه با داعش می‌پردازد. عنوانی که برای کتاب انتخاب کرده‌ام «منجی عراق» است.

جان جیمز یوبل افزود: شش سال پیش در سایت رهبر معظم انقلاب کلیپی دیدم که در آن با شش دلیل ثابت می‌کرد داعش دست‌پرورده صهیونیست است. این ویدئو حاوی بخش‌هایی از صحبت‌های رهبری درباره داعش و اهداف صهیونیست بود.

او درباره شناخت خود از شهید سردار سلیمانی بیان کرد: سال‌های ۲۰۱۴-۲۰۱۵ اولین بار نام سردار را در شبکه فاکس‌نیوز شنیدم. آن زمان در آمریکا بودم و می‌دانستم که شبکه‌های فاکس‌نیوز دروغ می‌گویند. به همین دلیل آن حرف‌ها را باور نکردم. زمان ترور شهید سلیمانی نیز در ایران بودم و خبر شهادتشان را شنیدم؛ که به شدت من را عصبانی و اندوهگین کرد. این نویسنده ادامه داد: اگر تاریخ یهود و صهیونیست را بررسی کنید متوجه می‌شوید که آن‌ها در نظر دارند افراد برجسته را حذف کنند مانند ترور شهدای هسته‌ای و ترور شهید سلیمانی.

راه حاج قاسم را ادامه می‌دهیم

لیلا مزبوتی، نویسنده لبنانی نیز در این برنامه گفت: شهید قاسم سلیمانی نقش اساسی و اصلی در نهضت مقاومت دارد. ایشان به عنوان فرمانده سپاه قدس ایران سال ۱۹۹۸ اولین بار برای جشن قدس به لبنان آمد. دو سال پس از این تاریخ لبنان از اشغال رژیم صهیونیستی آزاد شد. به گفته او، حاج قاسم از کل نهضت‌های آزادی‌بخش فلسطین دفاع کرد. آن زمان تأمین اسلحه کار مشکلی بود، اما برای حاج قاسم مشکلی نداشت و او توانست سلاح فلسطینی‌ها را از طرق مختلف تأمین کند و به نوار غزه برساند.

نتیجه این اقدامات تقویت جبهه مقاومت بود. او ادامه داد: به خاطر تلاش‌های شبانه‌روزی سردار، مردم لبنان براین باورند که حاج قاسم در آسمان‌هاست و آرامش دارد و ما راه حاج قاسم را ادامه خواهیم داد. به گفته این نویسنده، حاج قاسم، سیدحسن‌نصرا... و رهبر معظم انقلاب هریک محور مقاومت هستند. او با تأکید بر این موضوع گفت: حاج قاسم توانست محور مقاومت را فعال و افراد را با یکدیگر متحد کند. ایشان تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کرد. او یادآور شد: حاج قاسم همه کارهایش را با عشق انجام می‌داد و به همین دلیل کشور‌های مسلمان مانند عراق ایشان را از خودشان می‌دانند.

نماد خوبی برای مسلمانان فرانسه

کریستین گیوم، مستندساز و فیلم‌ساز فرانسوی هم در این نشست با اشاره به موقعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور فرانسه بیان کرد: مردم فرانسه بیشتر دلشان همراه مردم فلسطین است همان‌طور که امام‌خمینی (ره) بیداری اسلامی را در جهان اسلام به راه انداختند حاج قاسم نیز در ادامه راه ایشان یک بیداری در میان مردم به وجود آوردند. او ادامه داد: در کشور فرانسه اجازه بیان مسائل فلسطین در رسانه‌های جمعی وجود ندارد. این موضوع نه‌تن‌ها برای فلسطین بلکه برای همه دنیا مطرح است. از طرف دیگر در اینترنت، اینستاگرام، تلگرام، واتساپ، فیس‌بوک و ... سانسور شدیدی وجود دارد.

او با اشاره به ابعاد شخصیتی شهید سلیمانی توضیح داد: با شهادت سردار سلیمانی که تا آن موقع ایشان را به درستی نمی‌شناختم شوکه شدم. پس از آن تصمیم گرفتم فیلمی درباره ایشان بسازم؛ بنابراین به اتفاق برخی از همکارانم تلاش کردیم تا شخصیت سردار را منعکس کنیم. ایشان می‌تواند نماد خوبی برای مسلمانان فرانسه باشد و ضرورت دارد که شخصیتی مانند سردار به دنیا معرفی شود.

رسانه مهم‌ترین ابزار برای معرفی حاج‌قاسم به جهانیان

در حاشیه مراسم «بزم اندیشه» با سخنرانان این رویداد درباره اهمیت ادبیات، سینما و رسانه در معرفی جریان مقاومت و سردار شهید سلیمانی گپ زدیم.

تائیر ادبیات در انعکاس جریان مقاومت

گزارشی از نشست «بزم اندیشه» با موضوع مکتب سلیمانی و مقاومت فلسطینلیلا مزبوتی، با تأکید بر تأثیر هنر و ادبیات در پررنگ‌کردن و شناساندن جریان مقاومت به جهان گفت: شکی نیست که ادبیات و کتاب‌ها می‌توانند جریان مقاومت را در جهان منعکس و پخش کنند. با وجود همه مشکلاتی که در این مسیر است ما باید در نشر این موضوع کوشا باشیم.

او با اشاره به کتابی که درباره شهید سلیمانی نوشته است بیان کرد: حاج قاسم شخصیت بزرگی است که انقلاب اسلامی، حکومت اسلامی و محور مقاومت اسلامی را نشان می‌دهد این شخصیت زمینه‌های عرفانی، اخلاقی و اسلامی را در واقعیت به تصویر می‌کشد. او شخصیتی تأثیرگذار است نه‌تن‌ها در ایران و فلسطین و دنیای اسلام بلکه فراتر از آن در کل جهان و هرجا که مظلومی وجود دارد.

این نویسنده تأکید کرد: ما باید درباره حاج قاسم بنویسیم نباید بگذاریم جریان مقابل درباره او بنویسد، مردم غرب هنوز حاج قاسم را نمی‌شناسند و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی‌شان آن‌طور که خودشان می‌خواهند سردار سلیمانی را نشان می‌دهند. درواقع چهره نادرستی از این شخصیت بزرگ را به جهان عرضه می‌کنند.
مزبوتی با اشاره به کتابی که در آمریکا به اسم «ژنرال سایه‌ها» منتشر شده یادآور شد: آن‌ها حاج قاسم را براساس سیاست‌های سلطه‌جویانه خودشان و آن‌طور که می‌خواهند به مردم جهان معرفی می‌کنند و درباره مواردی مانند فداکاری، محبت، مودت و اینکه چقدر در میان نیرو‌های خودش محبوب بوده صحبتی نمی‌کنند. از این‌رو ما باید بیشتر و جلوتر از جریان مقابل کار کنیم. من امیدوارم توفیق پیدا کنم و کتابم درباره حاج قاسم به‌زودی به پایان برسد و منتشر شود.

ضرورت تقویت رسانه‌ها

گزارشی از نشست «بزم اندیشه» با موضوع مکتب سلیمانی و مقاومت فلسطینجان جیمز یوبل، نویسنده و فعال سیاسی آمریکایی نیز با اشاره به اهمیت ورود ادبیات و سینما به حوزه جریان مقاومت بر ضرورت ایجاد رسانه‌های اجتماعی مستقل ازسوی ایران تأکید کرد.
به نظر او، ایران در فضای مجازی باید مؤثرتر عمل کند، ابتکار عمل را در دست بگیرد و رسانه‌های اجتماعی را ایجاد کند و بیشتر به معرفی محور مقاومت در فضای مجازی بپردازد.
جیمز یوبل همچنین یادآور شد: اگر می‌خواهیم کتاب و آثار هنری که با محور جریان مقاومت نوشته و ساخته می‌شوند مفید واقع شوند باید بستر مناسبی برای انتشارشان فراهم کنیم. فضای مجازی هم می‌تواند این بستر مناسب را در اختیار ما قرار دهد.

این نویسنده با اشاره به حضور افراد باهوش و برنامه‌نویسان قوی در ایران، درباره فعالیت‌های وب‌سایت‌های جریان صهیونیست هم گفت: این وب‌سایت‌ها افراد طرف‌دار فلسطین که در غرب ضد اسرائیل هستند را شناسایی می‌کند و آن‌ها را تحت فشار می‌گذارد. در مقابل آن ایران می‌تواند وب‌سایت‌ها و زیرساخت‌های رسانه‌ای را فراهم و از افرادی که تحت فشار هستند، حمایت کند.

به گفته این نویسنده آمریکایی، اگر این کار انجام شود، ایران چشم دولت آمریکا را هدف قرار داده‌است.
جیمز یوبل درباره اینکه آیا به فیلم‌های مستند و کتاب درباره ایران و جریان مقاومت دسترسی داشته یا نه نیز توضیح داد: پرس‌تی‌وی بسیار به من در تحقیقاتم کمک کرد تا با آثار، افراد و رویکرد‌های این جریان آشنا شوم. پرس‌تی‌وی یکی از ظرفیت‌های رسانه‌ای موجود است که البته باید باز هم مؤثرتر عمل کند.

استفاده از ابزار‌های نوین

گزارشی از نشست «بزم اندیشه» با موضوع مکتب سلیمانی و مقاومت فلسطینکریستین گیوم، کارگردان و فعال سیاسی فرانسوی نیز که فیلمی درباره سردار سلیمانی ساخته است درباره اثرش توضیح داد: می‌خواستم در فیلمم نشان بدهم سردار سلیمانی هم فردی نظامی بود و هم انسانی مردمی؛ فردی که با همه مهربان رفتار می‌کرد و شجاع هم بود، به طوری که خودش پیش از سرباز‌ها به زمین جنگ می‌رفت.

او با اشاره به کم بودن آثاری با محوریت مقاومت که ترجمه و در دسترس غربی‌ها قرار داشته باشند گفت: باید کار‌های زیادی در این زمینه انجام شود. به‌ویژه برای معرفی هرچه بیشتر سردار سلیمانی و محور مقاوت به نسل جدید باید کتاب‌هایی مصور و با زبان ساده منتشر شود. همچنین می‌توان پویانمایی‌هایی را در این زمینه تولید کرد.

این کارگردان یادآور شد: ما برای جذب جوان‌تر‌ها باید به سراغ ایده‌ها و ابزار‌های امروزی و تازه برویم.
گیوم، با اشاره به کار‌های فرهنگی ایران در فرانسه تصریح کرد: سال‌های قبل اقدامات فرهنگی مختلفی از برگزاری نمایشگاه عکس، نقاشی و اجرای تئاتر از سوی هنرمندان ایرانی در فرانسه انجام می‌شد، اما متأسفانه در سال‌های اخیر بنا به دلایل مختلفی از جمله صادر نشدن ویزا از سوی فرانسه، مشکلات اقتصادی و اعمال تحریم‌ها این فعالیت‌ها کم‌رنگ شده‌است.

او یادآور شد: با توجه به اینکه رسانه‌های فرانسه زیرنظر صهیونیست است و دروغ منتشر می‌کنند، مردم کشور ما شناخت درستی از از ایران ندارند. درحالی که اگر به ایران سفر کنند یا به طریقی با این کشور آشنا شوند نظرشان تغییر می‌کند و می‌بینند مردم اینجا، مردمی با فکر باز و مهربان هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->