حریق چاپخانه مصنوعات پلاستیکی (۱۸ مرداد ۱۴۰۳) مبلغ اقساط وام ضروری بازنشستگان کشوری اعلام شد اعلام نتایج نهایی شرکت کنندگان در آزمون‌های پایه دهم از فساد مالی یقه‌سفیدها تا جرائم سازمان‌یافته مافیایی در جامعه متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به همان ۳ میلیون تومان ختم شد؟ جزییات درگیری در زندان اوین اعلام شد (۱۹ مرداد ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (جمعه، ۱۹ مرداد ۱۴۰۳) | کاهش سه‌درجه‌ای دما ادامه تلاش‌ها برای پیدا کردن کودک دو ساله الیگودرزی استاندار خراسان رضوی: هیچ خبرنگاری نباید از مزایای مشاغل سخت و زیان‌آوری این شغل بی‌بهره بماند تاثیر توده‌های عضلانی قوی‌ بر خطر ابتلا به آرتروز جان باختن یک نفر در حادثه سقوط هواپیمای آموزشی در نظرآباد (۱۹ مرداد ۱۴۰۳) مساعدت ویژه پلیس با زائران اربعین | خودروها به‌دلیل خلافی بالا توقیف نمی‌شوند حریق یک مغازه لوازم خانگی در شهرک حر مشهد+جزییات مصرف این ادویه طلایی را از دست ندهید جابه‌جایی روزانه یک اتوبوس از زائران اربعین از مشهد به نجف زلزله ۴ ریشتری، بنک در جنوب بوشهر را لرزاند (۱۹ مرداد ۱۴۰۳) جریمه توقف در جهت مخالف حرکت وسایل نقلیه چقدر است؟ پیش‌بینی وزش باد شدید در نقاط مختلف کشور (۱۹ مرداد ۱۴۰۳) دستگیری قاتل مسلح در مشهد توسط پلیس تصادف مرگبار در فریمان، جان مادر و نوزادش را گرفت (۱۸ مرداد ۱۴۰۳) قم گرم‌ترین شهر ایران (۱۷ مرداد ۱۴۰۳) دستگیری اراذل و اوباش متهم حمله به بیمارستان هفتم تیر
سرخط خبرها

مصرف این ادویه طلایی را از دست ندهید

  • کد خبر: ۲۴۴۰۳۱
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۶
مصرف این ادویه طلایی را از دست ندهید
«زردچوبه» که به آن لقب ادویه طلایی داده شده، دارای فواید زیادی برای سلامتی افراد است که از جمله می توان به کاهش احتمال لخته شدن خون، بهبود علایم افسردگی و درمان یا پیشگیری از برخی سرطان‌ها اشاره کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، زردچوبه که از ریشه گیاهی به دست می‌آید که در جنوب شرق آسیا و هند می‌روید؛ این ادویه به دلیل داشتن ترکیب «کورکومین» تأثیر مثبتی فراتر از تغذیه اولیه بر سلامت انسان دارد و بیش از پنج هزار سال است که برای کمک به مدیریت درد، تورم، هضم، کلسترول و قند خون استفاده می‌شود.

برخورداری از خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی، ضد باکتریایی و ضد سرطانی زردچوبه در تحقیقات پزشکی اثبات شده است به طوری که حتی ترکیبات شیمیایی این ماده ممکن است لخته شدن خون را کند یا از آن جلوگیری کند. در مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی، نشان داده شده است که استفاده از زردچوبه به کاهش موارد تجمع پلاکت‌ها کمک می‌کند و به طور بالقوه خطر تشکیل لخته‌های خون را کاهش می‌دهد.

برخی شواهد نشان می‌دهد که کورکومین ممکن است یک روش درمانی ارجح برای افرادی باشد که مستعد ترومبوز عروقی هستند که به درمان ضد آرتریت نیاز دارند.

زردچوبه ممکن است بتواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند، زیرا کورکومین بر عملکرد انتقال دهنده‌های عصبی مغز تأثیر می‌گذارد.

مصرف این ادویه طلایی را از دست ندهید

قویترین جنبه کورکومین توانایی آن در کنترل التهاب است؛ چندین آزمایش حیوانی برای بررسی رابطه کورکومین و بیماری آلزایمر تکمیل شده است. در موش‌ها، به نظر می‌رسد که کورکومین «آسیب‌شناسی آمیلوئید موجود و سمیت عصبی مرتبط را معکوس می‌کند» که یکی از ویژگی‌های کلیدی پیشرفت این بیماری عصبی مرتبط با التهاب مزمن است. این مطالعه نشان می‌دهد که کورکومین زردچوبه ممکن است به علائم آلزایمر کمک کند.

همچنین بر اساس یک بررسی که در سال ۲۰۲۱ میلادی انجام شد، خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی زردچوبه در درمان چندین بیماری پوستی موثر ارزیابی شده است به طوری که این ادویه می‌تواند به افزایش درخشش و درخشندگی پوست، تسریع بهبود زخم، آرام کردن منافذ برای کاهش آکنه و زخم آکنه و کنترل عود‌های پسوریازیس کمک کند. همچنین ممکن است به درمان خارش، لیکن پلان دهان، قرمزی صورت و همچنین انواع سرطان‌های پوست کمک کند.

از آنجایی که کورکومین به‌خاطر ویژگی‌های قوی ضد التهابی و کاهش‌دهنده درد شناخته می‌شود، پس از انجام مطالعه روی بیمارانی که به آرتریت روماتوئید مبتلا بودند، اثربخشی عصاره زردچوبه در درمان آرتروز را نشان داد.

علاوه بر این، درمان یا پیشگیری از سرطان از دیگر یافته‌های محققان در رابطه با زردچوبه است؛ از میان تمام موضوعات مختلفی که دانشمندان در رابطه با کورکومین و معکوس کردن بیماری به آن پرداخته‌اند، سرطان (از انواع مختلف، از جمله سرطان پروستات) یکی از موضوعاتی است که به طور کامل مورد تحقیق قرار گرفته و ممکن است به سرطان پروستات، سرطان پانکراس و سایر انواع سرطان کمک کند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که کورکومین دارای اثرات ضد سرطانی بر سلول‌های سرطانی است و به نظر می‌رسد که می‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین ببرد و از رشد بیشتر جلوگیری کند. بهترین اثرات را روی سرطان سینه، سرطان روده، سرطان معده و سلول‌های سرطانی پوست دارد. بر این اساس واضح است که یکی از مهمترین فواید زردچوبه توانایی آن به عنوان یک ماده غذایی ضد سرطان است.

مصرف این ادویه طلایی را از دست ندهید

از سوی دیگر مطالعات انجام شده نشان داده که زردچوبه ممکن است به مدیریت دیابت کمک کند، زیرا کورکومین موجود در زردچوبه به معنای واقعی کلمه ۴۰۰ برابر قوی‌تر از متفورمین (یک داروی رایج دیابت) است.

یکی از شایع‌ترین عوارض دیابت، آسیب به اعصاب است که به عنوان نوروپاتی دیابتی شناخته می‌شود که اشکال مختلفی دارد و می‌تواند علائم جدی در سراسر بدن از ضعف عضلانی تا کوری ایجاد کند. مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد نشان داد که مکمل کورکومین به طور قابل توجهی باعث کاهش درد نوروپاتیک محیطی دیابتی (معمولاً در پاها، پاها، بازو‌ها و دست ها) می‌شود.

زردچوبه برای مدیریت وزن مفید است، زیرا به کاهش تکثیر (رشد) سلول‌های چربی کمک می‌کند.

کمک به مدیریت بیماری التهابی روده از دیگر مزیت‌های زردچوبه است که این نوید را می‌تواند به سندرم روده تحریک پذیر و سایر علائم بیماری التهابی روده کمک کند.

کمک به تنظیم کلسترول خون از دیگر نتایج تحقیقات آزمایشگاهی زردچوبه است که می‌تواند به بیمارانی که در معرض خطر بیماری قلبی عروقی هستند، کمک کند.

یکی از خواص پذیرفته‌شده‌تر کورکومین در جوامع علمی، توانایی آن در مدیریت درد است؛ التیام زخم و درد سوختگی، درد بعد از عمل، درد آرتریت ناشی از التهاب، درد نوروپاتیک ناشی از آسیب انقباض، درد دهان و دندان، درد عصب سیاتیک ناشی از آسیب مزمن منقبض کننده و درد مفاصل با مصرف زردچوبه تسکین می‌یابد.

تصور می‌شود مصرف زردچوبه و کورکومین به حمایت از کبد در سم زدایی موثر بدن و مبارزه با برخی از اثرات سرطان زا‌های خطرناک کمک می‌کند. برای مثال، ممکن است به دفاع در برابر اثرات سموم محیطی و غذایی که به نام بیگانه‌بیوتیک‌ها شناخته می‌شوند، کمک کند. این فرآیند همراه با عوامل آنتی اکسیدانی و ضد التهابی زردچوبه عمل می‌کند که با هم از عملکرد‌های مختلف کبد و ایمنی پشتیبانی می‌کنند.

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که مکمل کورکومین می‌تواند ناراحتی مفاصل ناشی از ورزش را کاهش دهد. این تا حدی به دلیل توانایی‌های تعدیل التهاب آن است و ثابت می‌کند که زردچوبه برای مفاصل مفید است و سلامت مفاصل را بهبود می‌بخشد.

بر اساس اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، اگرچه استفاده مکرر از زردچوبه در آشپزی یک راه عالی برای استفاده از ادویه است، اما زردچوبه تنها حاوی حدود ۳ درصد کورکومین قابل جذب به شکل پودری است که در غذا استفاده می‌شود. این در حالی است که برخی از قرص‌های زردچوبه با کیفیت بالا حاوی ۹۵ درصد کورکومینوئید هستند.

مطالعات نشان داده‌اند که کورکومین در دوز‌های حداکثر ۶ گرم در روز به مدت چهار تا هفت هفته از راه خوراکی بی خطر است. بهترین زمان مصرف این مکمل‌ها که باید زیر نظر پزشک صورت گیرد، در تحقیقات صورت گرفته متفاوت است، اما اعتقاد بر این است که مصرف مکمل‌های آنتی اکسیدانی در زمان خواب می‌تواند موثرتر باشد.

باید در نظر داشت که مصرف زردچوبه و مکمل‌های حاوی کورکومین لازم است حد تعادل رعایت شود تا باعث ایجاد عوارض جانبی در فرد نشود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->