اقدامات مهم دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی + جزئیات (۲۴ فروردین) آمار کرونا در ایران ۲۴ فروردین | فوت ۲۹۱ بیمار کرونایی و شناسایی ۲۴۷۶۰ بیمار جدید افشاگری «شاهین صمدپور» درباره پول‌های جمع آوری شده برای کودکان بیمار + فیلم واکسیناسیون بیماران روانی مزمن به‌زودی آغاز خواهد شد آخرین آمار کرونا در جهان ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ نجات گروگان ۱۹ ساله پس از ۱۰ سال ربایش در نیکشهر سیستان‌و‌بلوچستان خبر خوش درباره افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ | پرداخت مابه‌التفاوت در اردیبهشت توضیحات قوه قضائیه درباره علت مرگ آزاده نامداری + فیلم (۲۴ فروردین) آیا محدودیت‌های شبانه در ماه رمضان تغییر خواهد کرد؟ بروز مشکل در تولید واکسن ایرانی کرونا تکذیب شد نارضایتی معلمان خرید خدماتی و حق‌التدریس از شرایط اشتغال و حقوق عوارض مزمن کرونا پس از بهبودی | سندروم پساکرونا چه ویژگی‌هایی دارد؟ دلیلی خستگی و بی‌انرژی بودن چیست؟ + درمان طبیعی سوالات پرتکرار مهم درباره تست PCR کرونا قرمز رو به سیاه درباره پویشی که با هدف حمایت از حقوق جانوران به راه افتاده است آیا بهبودیافتگان از کرونا می‌توانند روزه بگیرند؟+ویدئو سخنگوی ستاد کرونا: علائم سرماخوردگی را کرونا در نظر بگیرید!
خبر فوری

اين فرصت را قدر بدانيم(٢)

  • کد خبر: ۶۲۶۶۶
  • ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۰
اين فرصت را قدر بدانيم(٢)
حجت الاسلام محمدرضا زائری - پژوهشگر دینی

آيا ما در ايران چيزي داريم كه بدون تكيه به زبان فارسي يا بدون انحصار به قوميتي خاص، جامع حركت هاي نمايشي و موسيقي باشد و بتوان آن را به عنوان يك عنصر جذاب براي معرفي فرهنگ و تمدن و هويت ايراني عرضه كرد؟

 

پاسخ به اين پرسش از جهات گوناگون اهميت دارد، چه از منظر مديريت فرهنگي يا اقتصاد فرهنگ و چه از زاويه مطالعات مردم شناسي و جامعه شناسي.


اين پرسش با مشاهده نمونه هاي ديگر در كشورهاي مختلف و بهره برداري هاي اقتصادي و تبليغاتي از آنها - چه در رسانه و چه در ميدان جذب گردشگر - همچنان در ذهنم تكرار مي شد.


پاسخ اين سؤال را شبي دريافتم كه گروه جوانمردان ايران زمين در برنامه عصر جديد حضور داشت و اعضاي آن از شهرهاي مختلف نمايشي خيره كننده و جذاب ارائه كردند.


با ورزش زورخانه اي از كودكي آشنا بودم و گرچه خود ورزشكار نشدم، اما هميشه در زورخانه ها يا تصاوير سينمايي و تلويزيوني ابعاد مختلف و خصوصيات اين ورزش را دنبال مي كردم و مي شناختم.


يكبار با پدرم به زورخانه اي در بندرعباس رفته بودم و در همان سالها هم يكي از بستگان در حياط خود زورخانه اي مفصل ساخته بود و زماني كه به كرمان مي رسيديم با بچه هاي خانواده آنجا بازي و تمرين مي كرديم.


به ياد روزي افتادم كه پسر پنج، شش ساله يكي از بستگان از بازديد زورخانه برگشته بود و با شوقي كودكانه مي پرسيد: آيا مي دانيد تخته شنا نماد چيست؟ مي دانيد ميل زورخانه نماد چيست؟ و همين طور توضيح مي داد كه اين نماد شمشير است و آن نماد سپر و اين نماد تير و كمان!


تصور كنيد مدرسه اي كه آن روز بچه ها را براي بازديدي كوتاه به زورخانه برده، در مدرسه زورخانه و گودي داشته باشد و دانش آموزان هر روز يا هر هفته بتوانند اين مفاهيم را در حين تمرين به خاطر بسپارند و الگوهايي چون پورياي ولي را سرمشق خود سازند و آداب اخلاقي و حرمتهاي رفتاري را بياموزند.


ورزش زورخانه اي ايران كه امروز به مرور كمال يافته و به اوج خود رسيده جامع جهات گوناگوني از عناصر بصري و موسيقي است و در تمام كشور از شمال تا جنوب فراگيري و گسترش دارد.


هم مضامين معرفتي كه مرشد زورخانه در توحيد و تحميد بيان مي كند و هم آداب و آيين هايي كه در حفظ حرمت پيش كسوتها و ارزش گود زورخانه و هدف غايي از اين تمرينها بيان مي شود، همه درس آموز و تربيت كننده است.


شايد به سختي بتوان يك اجرا و پرفورمنس جمعي را پيدا كرد كه جامع همه اين خصوصيت ها باشد و بشود آن را براي معرفي ظرفيت فرهنگي و انتقال ارزشهاي تمدن و هويت اسلامي ايران به همگان معرفي كرد.


كاش قدر اين فرصت را بدانيم و براي تقويت و توسعه اين ورزش بومي -چه در مدارس و حوزه مخاطبان داخلي و چه براي جذب گردشگران خارجي - بكوشيم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
پیشخوان شهرآرا
کیوسک
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}