چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟ مصرف بیسکوییت و کلوچه چه تاثیری بر سلامتی کودکان دارد؟ خشم بهاری را کنترل کنید برای حفظ سلامتی روزانه چند عدد تخم مرغ بخوریم؟ زردچوبه چه تاثیری در افزایش طول عمر و جوانی دارد؟ ۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است | عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟ روند کاهشی داوطلبان پسر برای ورود به دانشگاه | کاهش حدود ۳ درصدی داوطلبان پسر در خراسان‌رضوی طی یک سال زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی اعلام شد دستگیری چند سارق با ده‌ها فقره دزدی در مشهد بهترین دمنوشی که از اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند مبنای افزایش حقوق بازنشستگان باید اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی باشد
سرخط خبرها

چگونه اعتماد به نفس خود را بالا ببریم؟

  • کد خبر: ۱۴۰۸۵۸
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
چگونه اعتماد به نفس خود را بالا ببریم؟
یکی از مهم‌ترین پله‌ها در راه رسیدن به موفقیت داشتن اعتماد به نفس است؛ برای تقویت اعتماد به نفس، مانند هر توانایی و مهارت دیگری باید تمرین کنید.

به گزارش شهرآرانیوز، کسانی که اعتماد به نفس بالایی دارند به راحتی می توانند  خواسته های خود را بیان کنند و  این افراد در کارها و روابط خود موفق تر هستند.
اشخاص برای اینکه به موقعیت دلخواه خود برسند فقط کافیست کمی اعتماد به نفس داشته باشند. گاهی افراد حتی برای یک زنگ زدن و صحبت کردن با تلفن ممکن است اعتماد به نفس کافی نداشته باشند و نتوانند به راحتی این کار را انجام دهند.

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس یعنی اینکه فرد نسبت به مهارت‌ها و توانایی‌های خود باور‌های ذهنی درست داشته باشد.

اعتماد به نفس یعنی فرد در زمینه خاصی خود باوری داشته باشد. مثلا فردی درزمینه‌ی نواختن گیتار مهارت بالایی دارد و در آن حس اعتماد به نفس بالایی می‌کند همان فرد ممکن است در زمینه‌ی دیگری به‌شدت دچار کمبود اعتماد به نفس شود.

اهمیت داشتن اعتماد به نفس

کسی که اعتماد به نفس سالم و طبیعی دارد می‌تواند احساس خوبی نسبت به خود داشته باشد و ارزش خود را بداند و حتی بخاطر توانایی‌ها، مهارت‌ها و موفقیت هایش احساس غرور و رضایت کند. اما کسی که اعتماد به نفس ضعیفی دارد، فکر می‌کند که دیگران او را قبول ندارند و توانایی انجام دادن هیچ کار درست را ندارد.

زمانی که فرد نسبت به باور‌های خود شک داشته باشد، اعتماد به نفس او کم می‌شود و وقتی هم فرد خود را باور ندارد، نباید انتظار داشته باشد که دیگران او را قبول دارند.

علائم کمبود اعتماد به نفس

افرادی که اعتماد به نفس ندارند و یا حداقل اعتماد به نفسشان پایین است، یک سری ویژگی‌ها و علائم مشترک دارند که باعث می‌شوند احساس کنند که اعتماد به نفس ندارند. برخی از این نشانه ها:

گوشه گیری و دوری کردن از جمع: کسانی که اعتماد به نفس پایینی دارند سعی می‌کنند از جمع دور باشندو دائما گوشه گیری می‌کنند.

با ترس و آرام حرف زدن: افراد فاقد اعتماد به نفس با ترس و آرام حرف می‌زنند.

ترس از انتقاد کردن از دیگران: فردی که اعتماد به نفس پایینی دارد، از اینکه بخواهد از دیگران انتقاد کند، می‌ترسد.

ترس از انجام دادن کارها: فردی که اعتماد به نفس پایینی دارد توانایی انجام کار‌های خود را ندارد و یک ترسی در دل او وجود دارد.

مقایسه کردن خود با افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند: این افراد دائما خود را با افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند مقایسه می‌کنند.

ویژگی‌های افراد با اعتماد به نفس بالا

همان طور که افراد با اعتماد به نفس پایین نشانه‌ها و علائمی دارند، افراد با اعتماد به نفس بالا هم ویژگی‌هایی دارند. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

به خود مطمئن هستند

ریسک پذیرند

در زمان حال زندگی می‌کنند

به دنبال یادگیری مطالب جدید هستند

از دیگران به خوبی تعریف می‌کنند

افراد دارای اعتماد به نفس بالا، از ویژگی‌های خیلی بیشتر از این موارد گفته شده، برخوردارند.

راه‌های افزایش اعتماد به نفس

همان طور که گفتیم اعتماد به نفس چیزی است که فرد در یک زمینه خاصی ممکن است مهارت بالایی داشته باشد و در زمینه دیگر نه. در واقع می‌توان گفت که موفق‌ترین آدم‌ها هم گاهی اوقات دچار کمبود اعتماد به نفس می‌شود.

فرد باید برای تقویت اعتماد به نفس، مثل هر توانایی و مهارت دیگری تمرین داشته باشد، تا بتواند آن را مدیریت کند. در ادامه راه و روش بالابردن اعتماد به نفس را بیان می‌کنیم:

خود را باور داشتن

یکی از راه‌های افزایش اعتماد به نفس این است که فرد خود را باور داشته باشد. ممکن است یک ایده در نظر یک فرد به وجود بیاید که تا بحال کسی به آن توجه نکرده باشد. اما چون اعتماد به نفس کافی را ندارد، این ایده یا فرضیه را بدون اینکه بررسی کند، از نظر خود دور می‌کند.

تقویت زبان بدن

زبان بدن هر شخصی نشان می‌دهد که آن فرد چقدر به خودش اطمینان دارد. گاهعی چهره‌ی فرد نشان میدهد که او چقدر خودش را قبول دارد. پس برای اینکه اعتماد به نفس خود را بالا ببرید بهتر است خودتان را جوری نشان دهید که همه فکر کنند، می‌توانید هر موقعیتی را مدیریت کنید و بر اوضاع کاملا مسلط هستید.

زمانی که فرد اعتماد به نفس را در ظاهر خود نشان می‌دهد و از زبان بدن به درستی استفاده کند، احساس می‌کند که از پس هر چیزی بر می‌آید و همین باعث می‌شود که دیدگاه دیگران هم نسبت به آن‌ها تغییر کند.

جسورانه و جذاب صحبت کردن 

یکی دیگر از راه‌های افزایش اعتماد به نفس این است که فرد در بین دیگران، جسورانه و جذاب صحبت کند. فردی که در یک مجلس سخنرانی میکند، با اعتماد به نفس و ریتم مناسب و با ثبات صحبت می‌کند. این فرد یاد گرفته است که صحبتهایش باید تاثیر گذار باشد، پس به جای اینکه در زمان سخنرانی تپق بزند و گیر کند، شمرده حرف می‌زند و بین صحبت‌هایشان مکث می‌کند.

برای اینکه فرد در حین سخنرانی اعتماد به نفس خود را به دیگران نشان دهد، باید یک لحن جسورانه، جذاب و در عین حال مؤدبانه برای صحبت کردن انتخاب کند. با این روش، عزت نفس فرد بیشتر می‌شود و به خود ایمان می‌آورد.

همچنین برای اینکه در زمان سخنرانی خود را جدی نشان دهد، خیلی هیجان زده و عصبی نشود و خیلی هم نخندد. اگر مردم اعتماد به نفس را در فرد ببینند، به صحبت‌های او بیشتر گوش می‌دهند.

شناسایی توانایی‌های خود

فرد برای اینکه اعتماد به نفس خود را بالا ببرد، باید توانایی‌های منحصر به فرد خود را شناسایی کند و قبول داشته باشد که منحصر به فرد است.

همه افراد در روی کره زمین با هم تفاوت دارند و هیچ یک شبیه یکدیگر نیستند. هیچ‌کس استعداد‌ها، توانایی‌ها، تجربه‌ها و زاویه نگاه یک فرد دیگر را ندارد. همه‌ی این‌ها فقط متعلق به یک شخص است. افراد فراموش نکند که شمنحصر به فرد هستند و برای این به دنیا آمده‌اند که اثر منحصر به فرد خود را بر جهان هستی بگذارند.

داشتن پشتکار

یکی دیگر از راه‌های افزایش اعتماد به نفس این است که فرد در زندگی خود پشتکار داشته باشد. همه افراد این موضوع را قبول دارند که برای رسیدن به اهداف و آرزو‌های خود باید پشتکار کافی داشته باشند.

بدون شک فرد برای رسیدن به اهداف خود با موانع زیادی روبرو می‌شود. شرایط مالی، اجتماعی و جغرافیایی می‌توانند سد راه او برای به دست آوردن نتیجه‌ی دل‌خواهش باشند. اما هر فرد‌ی باید این نکته را توجه داشته باشد که این مشکلات نباید اعتماد به نفس او را تضعیف کند.

یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای ساختن اعتماد به نفس و نگه داشتن آن، پشتکار و دست نکشیدن از تلاش و کوشش است. بهتر است فرد به این مشکلات به چشم دارو‌هایی تلخ، اما شفابخش نگاه کند. این موانع می‌توانند در عین ایجاد مشکل، فرصت‌هایی برای تقویت توانایی‌ها و مهارت‌های فردباشند.

سعی کنید تا صبر خود را از دست ندهید. قدرت صبر کردن می‌تواند هر فولاد آبدیده‌ای را در دست‌های شما مثل موم نرم کند.

غلبه بر احساس غم

یکی دیگر از راه‌های افزایش اعتماد به نفس این است که فرد بر احساس غم خود غلبه کند. زمانی که فرد بر افکار بد و حس بدبختی که در او به وجود آمده، مقابله کند، می‌تواند اعتماد به نفس خود را بالا ببرد.

تجربه غم و اندوه و از دست دادن داشته‌ها و همچنین سعی و تلاش برای از بین بردن و جبران آن‌ها، باعث می‌شود اعتماد به نفس فرد بالا رود و امید و کسب پیروزی در او به وجود می‌آید.

فرد نباید به غصه خوردن عادت کند. هر فرد باید شکست در زندگی خود را زمینه‌ای برای رسیدن به موفقیت بداند و برای شروع دوباره با توانی مضاعف تلاش کند.

به پایان رساندن کار و هدف

هر فردی در زندگی باید برای خود هدفی را مشخص کند. راهی که بدون داشتن هدف مشخص آغاز شود، به سرانجام نخواهد رسید.

زمانی که فرد برای خود هدفی را مشخص کند، باید خود را مجبور کند تا مسیر رسیدن به هدف را طی کند. در این هنگام که فرد هدف را انتخاب می‌کند و برای رسیدن به آن تلاش می‌کند، در واقع قدم‌های محکمی را برای افزایش اعتماد به نفس برداشته است. این روش فرد را، فردی خستگی ناپذیر، قدرتمند و مسلط بر اوضاع پیرامون خود می‌سازد.

مثبت فکر کردن و مثبت عمل کردن

یکی دیگر از راه های افزایش اعتماد به نفس این است که فرد مثبت فکر کند و مثبت عمل کند. در واقع انرژی مثبت باعث نتیجه‌ی مثبت هم می‌شود، پس سعی کنید به مسائل منفی فکر نکنید.

بهتر است فرد همیشه لبخند بزند، بخندد و با آدم‌های مثبت معاشرت کند تا هم خودش حس بهتری داشته باشد و هم کسانی که دور و برشان هستند، حس خوبی به دست آورند.

زمانی که فرد بابت هر کار مثبتی از خود رضایت داشته باشد و شکر گزاری کند ، این کمک می کند تا اعتماد به نفس فرد بالا رود و به آرامش درونی برسد.

داشتن ظاهر خوب 

زمانی که فرد درست لباس بپوشد و ظاهر خوبی داشته باشد، همین باعث می شود که نسبت به خود احساس بهتری داشته باشد و  حس اعتماد به نفس در او بالا رود.

فرد باید لباس‌ها و لوازم مناسب برای خود انتخاب کند، زندگی و کارش را جوری نظم و ترتیب بدهد که در خور شخصیت او  باشد و احساس بهتری نسبت به خودش پیدا کند، همه‌ی اینها باعث تقویت اعتماد به نفس در فرد می‌شود.

مقابله با ترس

یکی دیگر از راه های افزایش اعتماد به نفس ، این است که با ترس‌های خود مقابله کنید. هیچ چیز مانند تسلیم شدن در برابر ترس‌ها نمی‌تواند اعتماد به نفس فرد را نابود کند.

همه افراد در زندگی خود ترس را احساس کرده اند. آنها می توانند با شجاعت  و روبرو شدن با ترس‌ها، اعتماد به نفس را در درون خود قدرت ببخشند.

اگر فرد از روبرو شدن با افراد جدید و حاضر شدن در جمع می ترسد، باید تمام نیروی مثبت خود را جمع کند و از این فضا بیرون بیاید.از بین بردن ترس، یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس می باشد.

انگیزه بخشیدن به خود

یکی دیگر از راه‌های افزایش اعتماد به نفس این است که بیاموزید که به خودتان انگیزه ببخشید. همه افراد در زندگی لحظه‌های پر ازتردید و سردرگمی و پریشانی داشته اند و ممکن است در این زمان احساس شکست هم کنند. از این رو هر فردی باید بیاموزد که در زمان بروز این احساسات منفی چگونه اعتماد به نفس از دست رفته خود را دوباره به دست آورد و آن را دوباره بسازد.

یکی از راه‌های بدست آوردن اعتماد به نفس در این شرایط این است که فرد بداند، افراد زیادی در این شرایط سخت بوده اند و تنها افرادی توانسته‌اند دوباره به موفقیت برسند که با تلاش و پشتکار، خود را از این مهلکه نجات داده‌اند.

قرار دادن یک الگو برای خود

برای اینکه اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، برای خود یک راهنما و الگو مهم قرار بدهید و بر اساس آن به برنامه ریزی بپردازید و نوع تفکر خود را با تصمیمات گرفته شده توسط الگو مقایسه کنید.

با این روش می‌توانید یک الگوی فکری مناسب برای خود بسازید. الگوی فکری متناسب می‌تواند اعتماد به نفس فرد را زیاد کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->