رونمایی از ۸ بازی قرآنی در مشهد (۳ مرداد ۱۴۰۳) گریم غافلگیرکننده «سارا بهرامی» در یک نمایش + عکس برگزیدگان دومین کنگره استانی زنان تاثیرگذار معرفی شدند (۳ مرداد ۱۴۰۳) نقش با ترکیبی از رنگ، خط و شعر | گزارشی از نمایشگاه «الواح» در نگارخانه رادین ثبت امید و زندگی در دل جنگ و آوارگی گزارشگران تهی دست! از فرمانروایان ایرانی آناتولی چه می‌دانیم؟ برگزاری کنگره «بانوان تأثیرگذار» گامی در راستای معرفی بانوی مسلمان ایرانی است استاندار خراسان‌رضوی: برای تحقق اهداف مقدس انقلاب اسلامی به خانواده تراز نیاز داریم «داستان یک شوالیه» هیث لجر روی صحنه تئاتر می‌رود اختتامیه دومین کنگره استانی «بانوان تأثیرگذار» در مشهد برگزار شد (۳ مرداد ۱۴۰۳) | فعالیت ۸ هزار زن تأثیرگذار در خراسان‌رضوی عکس‌های دیده‌نشده از سعید راد مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر «سعید راد» با حضور هنرمندان (۳ مرداد ۱۴۰۳) + عکس و فیلم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳
سرخط خبرها

یادی از سید جواد مصطفوی و کتاب بهشت خانواده

  • کد خبر: ۲۶۴۹۲
  • ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
یادی از سید جواد مصطفوی و کتاب بهشت خانواده
علی عدالتی، پژوهشگر دینی

بیستم اردیبهشت یادآور روز ارتحال عالم جلیل‌القدر، استاد حوزه و دانشگاه مؤلف مشهورکتاب بهشت زندگی و بهشت خانواده و نویسنده توانا حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید جواد مصطفوی است.
دکتر مصطفوی فرزند سید محسن (از مدرسان مدرسه صالح خان مشهد) و از سادات سجادی خراسان جنوبی در سال ۱۳۰۱ در مشهد مقدس به دنیا آمد. پس از گذراندن دوره متوسطه و دبیرستان در دبیرستان هدایت مشهد وارد حوزه علمیه شد و به قول استاد دکتر محمد مهدی رکنی در دوران تجدید حیات حوزه علمیه، جوانان خوش استعدادی مانند استاد سید جواد مصطفوی در سال ۱۳۲۱ وارد حوزه علمیه شدند.
فهرستی از استادان مصطفوی یادآور این موضوع مهم است که این استاد فرهیخته در نزد دانشمندانی پرتوان و خوش ذوق و متقی دروس علمی حوزه را گذرانده است :
استادان شیخ کاظم دامغانی، ادیب نیشابوری، سید احمد مدرس یزدی، شیخ محمد رضا ترابی، میرزا جواد آقا تهرانی، آشیخ هاشم قزوینی، آشیخ مجتبی قزوینی، آشیخ هادی کدکنی و پس از آن عزیمت به تهران و استفاده از درس خارج آیت‌الله العظمی سید احمد خوانساری، ایت‌الله قاضی، آیت‌الله آشتیانی، به ما گوشزد می کند که استاد از اقیانوس علوم اسلامی بهره مند شده و به درجه اجتهاد و نیز دکترا در دانشکده الهیات دانشگاه تهران رسیده است.
همچنین استاد دکتر سید جواد مصطفوی در مدارس مختلف مشهد و تهران به تدریس علوم اسلامی پرداخته است از جمله در مدرسه نواب مشهد و مدرسه مروی تهران، به شاگردانش در دوره‌های مختلف اشاره می کنم از شاگردان او در مشهد می‌توان بعضی از اسامی سرشناس را اشاره کرد:
آیت‌الله محمد عبایی خراسانی، آیت‌الله هادی روحانی بابلی، آیت‌الله سید محمد موسوی نژاد، علیزاده یزدی، حبیب‌الله مهمان نواز، سید علی امامی بجنوردی، شیخ ابراهیم طالبیان، سید علی موسوی میامی و از شاگردانش در تهران به چند اسم سرشناس بسنده می کنم آیت‌الله مهدوی کنی، آیت‌الله باقری کنی و شیخ علی تهرانی ارنگه‌ای.
همچنین از شاگردانش در دانشکده الهیات دانشگاه تهران می توان از حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری، استاد دکتر سید مصطفی محقق داماد و دکتر سید عبدالوهاب طالقانی اصفهانی نام برد.
لازم است اشاره کنم هم‌دوره‌ای‌های استاد در مشهد و تهران و قم که خود از شخصیت‌هایی علمی بودند:
آیات عظام و استادان بنام: ابوالقاسم خزعلی، شیخ مسلم حائری، علی اصغر مروارید، کاظم مدیر شانه چی، سید محمود صانعی سبزواری، شیخ محمدرضا محامی بادکوبه‌ای، همکاران و هم‌دوره‌ای‌های تهران و قم آشیخ عزیز‌الله عطاردی قوچانی، شهید غلام‌رضا سعیدی‌، آیت‌الله احمد جنتی، آیت‌الله سید هاشم رسولی محلاتی و سید علی طباطبایی.
همچنین اشاره به این موضوع که استاد سید جواد مصطفوی از سه تن از علمای بزرگ هم عصر خود اجازه علوم اسلامی داشته است از مرحوم آیت‌الله میرزا جواد آقا تهرانی از آیت‌الله هاشم قزوینی و از آیت‌الله سید احمد مدرس یزدی.
استاد معظم ما از سال ۱۳۴۸ وارد مشهد شدند و به تدریس دروس مختلف در دانشکده الهیات پرداختند و شاگردانی را تربیت کردند . همچنین با بنیاد نهج‌البلاغه همکاری بسیار نزدیکی داشتند که از هیئت علمی آن بنیاد محسوب می شدند، ریاست دانشگاه علوم اسلامی رضوی سمت خدمتی آن بزرگوار در دانشگاه رضوی مشهد و آستان مقدس رضوی است. و نیز استاد مصطفوی همچنین دبیر کنگره جهانی امام رضا علیه‌السلام بودند که این کنگره تاثیر بسزایی در معرفی چهره تابناک حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به جهان بشریت داشت.
از استاد دکتر مصطفوی که نقش بسزایی در حفظ و گسترش میراث مکتوب خطه خراسان داشتند و مایه افتخار است آثاری به چاپ رسیده است و بسیاری از آنان مانند کتابهای بهشت زندگی و بهشت خانواده بسیار مورد استقبال جامعه قرار گرفته و چندین بار چاپ و منتشر شده است.
اسامی آثار چاپی استاد به شرح ذیل است:
۱ مفتاح الوسایل دو جلد
۲ الکاشف لالفاظ نهج البلاغه
۳ ابعاد گسترده اسلام
۴ رابطه نهج البلاغه با قرآن
۵ پرتوی از نهج البلاغه
۶ بهشت خانواده دو جلد
۷ بهشت زندگی
۸ هشت مقاله
۹ انسانیت از دیدگاه اسلام
۱۰ آفاق نور جلد ششم تفسیر برخی از سور قرآن کریم
۱۱ الهادی لالفاظ اصول کافی
همچنین آثار چاپ نشده‌ای از استاد از قبیل نهج البلاغه ذو الفقرا فی شرحه العصری باقی مانده است.
یادآوری می‌کنم کتاب ها و ویژه نامه هایی با یاد و ذکر آثار استاد چاپ شده است .
لازم به ذکر است که اثر استاد در باره الفاظ نهج البلاغه مورد حمایت های بی دریغ علما بوده است از آن جمله:
آیات عظام و اساتید معظم: خویی، بروجردی، میلانی، مطهری، محمد تقی فلسفی، محمد یزدی و علی اکبر غفاری.
استاد بزرگوار ما سید جواد مصطفوی در سن ۶۷ سالگی در بیستم اردیبهشت ۱۳۶۸ دار فانی را وداع گفت و در مشهد مقدس و حرم مطهر رضوی با شکوه و عزت و احترام تشییع و تدفین شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->